Afgelopen zondag won Geleen Eaters de Ron Berteling Schaal ten koste van UNIS Flyers Heerenveen na shootouts. Een prachtige pot ijshockey, waarin de eerste prijs van het seizoen van het seizoen werd verdeeld.
Voorop in de strijd
Face-Off heeft als missie om ijshockey terug op de mediakaart te krijgen. We hebben de gehele maandag gewacht op berichtgeving van de grote jongens; de NOS, Teletekst, NU Sport, AD.nl ,Telegraaf. Waar de hoop vaak de verwachting overstijgt, was het in de lijn der verwachting dat er niets zou gebeuren. De grote media lieten inderdaad deze wedstrijd links liggen. Zelfs geen klein kolommetje. Niks. Nada. Noppes.
Onze hulp inschakelen
Er komt een documentaire rond Rotterdam Panda’s, en er komt een documentaire vanuit Andere Tijden Sport rond het Nederlands team dat op Lake Placid speelde. Op het moment dat (in dit geval) de NOS ons nodig heeft om beeldmateriaal te verzamelen voor hun documentaire, zijn wij goed genoeg om contact mee te hebben en onze hulp in te schakelen. Maar op het moment dat er om een serieuze prijs in het vaderlandse ijshockey wordt gespeeld, blijft het verdacht stil.
Kritische vraag
De vraag is dan gerechtvaardigd om te stellen; ‘In hoeverre ben je dan echt geïnteresseerd in de sport?’. Het antwoord op deze vraag is even bevestigend als onthutsend. De grote media zitten er alleen maar voor zichzelf, om weer even een snoepje te geven aan een kind, zodat het zijn mond weer een tijdje houdt.
Benieuwd
Face-Off is heel erg benieuwd hoe de aandacht voor het vaderlandse ijshockey zich zal ontwikkelen NA de documentaires. Maar we weten het antwoord al op voorhand; die aandacht komt er niet. Wij zullen altijd (blijven) meewerken om ijshockey in de spotlights te zetten, ook bij de ‘grote jongens’. Tegelijkertijd geeft het ons stof tot nadenken, of wij de volgende keer wel de helpende hand uitsteken, om mensen uit het ijshockeywereldje te benaderen bij een oproep.
Wij geven onze strijd geen moment op. De sport verdient het dubbel en dwars om media aandacht te krijgen. Er is alleen zo’n mooi gezegde, dames en heren grote media in Nederland:
It takes two to tango…