Binnen Face-off.nl zijn wij erg veel bezig met het promoten van ijshockey. De Nederlandse dames en dames U18 zijn beiden wereldkampioen geworden en daar is volop aandacht aan besteed. Nu zijn we bezig met inzamelactie voor de dames U18. Hoe zou jij dames ijshockey meer op de kaart zetten?
Cor: Het is van de zotte dat je als wereldkampioen zelf je verblijfskosten moet voldoen. Echt werkelijk schandalig. Een andere manier zoals Face-Off ze steunt kan ik 1,2,3 ook niet bedenken eerlijk gezegd. Het probleem is dat ijshockey geen NOC status heeft, want NOC status betekent subsidie.
Christian: Ik treed Cor hier bij. In België is het niet beter gesteld. De Belgische Federatie is de laatste unitaire bond zonder Waalse en Vlaamse vleugel. Bijgevolg geen subsidies. En vermits België voorlopig niet (never say never) op het allerhoogste niveau speelt, heeft het BOIC weinig of geen interesse. Resultaten behaald op WK van de lagere afdelingen worden zelfs niet vermeld.
Reginald: Subsidies zijn een stukje van de puzzel. Professionalisering inzake beleid en dus ook het marketing beleid. De werkelijke support zal toch vanuit een sponsorpool moeten komen en daar moet je aan werken; dag in, dag uit. Je ziet dat niet enkel op bondsniveau trouwens, sommige clubs mikken ook nog lustig op hoge lidgelden voor de spelertjes. Jammer, die hoge financiële drempels.
Jonathan: Lastige vraag. Het is jammer dat het dames WK niet in Nederland of in de buurt van Nederland georganiseerd wordt: dan kan je publiek proberen te trekken en daarmee aantonen dat het van een leuk niveau is om naar te kijken. Daarnaast is PR het standaard antwoord, gecombineerd met behaalde successen. Steeds maar weer aandacht blijven genereren voor deze tak van de sport is belangrijk, trekt namelijk ook weer mogelijke sponsoren. Daarnaast natuurlijk net als vorig jaar prijzen binnen halen. Als de dames kunnen laten zien dat ze ook dit jaar weer prijzen kunnen pakken, is dat natuurlijk prachtige stof voor nog meer aandacht.