Nederlands vleugje aan NHL All-Star Game


Foto: Beyond Sports

Nee, voor Daniel Sprong komt de NHL All-Star Game nog te vroeg. Maar wanneer komend weekend in San Jose de puck wordt gedropt, is er wel een Nederlands sausje. Op de achtergrond werkt namelijk een Nederlands bedrijf aan het verbeteren van de TV-uitzendingen.

We zullen er zaterdag nog weinig van merken, maar in de toekomst mogelijk des te meer. De NHL is hard bezig met het vernieuwen en verbeteren van de fan service en onderdeel daarvan is het uitbreiden van de uitzendingen met nieuwe media. Dat heeft met name te maken met de deal die de league sloot met een gokbedrijf, eerder dit seizoen.

De NHL is nu op zoek naar bedrijven die de ervaring van een NHL-wedstrijd interessanter kunnen maken. Ze willen graag meer data verwerven en deze aan de fans laten zien. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan de snelheid van schoten en spelers, om maar wat te noemen. De data wordt dan verzameld met een chip in de shirts van de spelers en de puck. Stel je voor dat je in de toekomst kan wedden of Connor McDavid meer schaatst in één wedstrijd dan Sven Kramer. Of dat bij de volgende goal van Brent Burns de puck met meer dan 100 kilometer per uur tegen de touwen gaat. Dat is precies waar de Noord-Amerikaanse competitie nu mee bezig is.

Beyond Sports: stap in de schaatsen van je favoriete speler

Het Nederlandse bedrijf Beyond Sports werkt aan een virtual reality omgeving waarin je vanaf iedere plek op het ijs de wedstrijd kunt volgen. Dit doen ze op dit moment al voor Fox Sports, de Premier League en NFL. Enkele weken geleden werd er voor het eerst geëxperimenteerd door zes verschillende bedrijven met nieuwe technologie. Tijdens het All-Star weekend mag Beyond Sports terugkomen. Voorlopig gebeurt dit allemaal nog achter de schermen en zien alleen de hoge heren in de NHL de nieuwe ontwikkelingen. Maar mogelijk kun je dus binnenkort vanuit je stoel in de schaatsen van je favoriete NHL-speler staan, met dank aan Nederlands technologie!

Zoals gezegd is Beyond Sports niet het enige bedrijf dat door de NHL is gevraagd. Zo bouwde Trigger Global een virtual reality app waarin het speelveld wordt gevisualiseerd.

Virtual Reality projectie van een wedstrijd met visualisatie van data door Trigger Global (foto: Sportsnet.ca)
Previous Florida raakt op stoom en Montreal mengt zich in de strijd voor de play-offs
Next Doelpuntenfestijn in Braunlage na moeizame eerste periode