Elke maand schrijft één van de redacteurs van het team van Face-Off een column. Het eerste schrijfsel van het nieuwe seizoen is van hoofdredacteur Ed Versteeve, die ontzettend veel zin heeft in het nieuwe seizoen. Maar! Hij signaleert voldoende zaken die écht de aandacht nodig hebben op de lange termijn.
Zaterdag gaat het dan EINDELIJK weer beginnen! Het ijshockey seizoen wordt in gang gezet met de strijd om de Ron Berteling Schaal en dan kunnen we weer heerlijk gaan genieten van de sport die we allemaal zo prachtig vinden. Natuurlijk; er is de afgelopen periode genoeg geoefend door de ploegen, maar er is niks zo leuk als een duel dat om ‘het eggie’ van start gaat.
DE ZOMER
We zijn met het team van Face-Off de afgelopen maanden druk bezig geweest om jullie ook komend seizoen weer op een fijne, goede en zo snel als mogelijke manier te voorzien van het ijshockey in Nederland en België. We hebben te maken gehad met wat wisselingen in het team. Zo hebben Bram Niewold, Richard de Weijze, Jurjen Westra en Marko Bok afgezwaaid en hebben wij met Tom de Groot, Graeme McTaggart, Barend Hoogteijling, Cindy Scheffers en Luciano van der Oost nieuw elan toegevoegd aan de redactie. En er zitten nog wat meer nieuwe aanwinsten in het vat.
Tijdens de zomer heb ik persoonlijk het besef pas écht gekregen hoe bijzonder (het eerste jaar van) Face-Off is. Wat een voorrecht het is om dit te mogen doen en wat een schitterende groep mensen er dagelijks hun beste beentje voor zetten. Jullie hebben mij vaak persoonlijk aangesproken en bedankt voor wat wij doen, maar laat ik voorop stellen dat we met een team van (nu) in totaal 20 mensen zijn. Komend seizoen zullen jullie veel meer van hen gaan zien en dat is een prettig iets. Zeker voor jullie, dan zien jullie ook eens iemand anders in beeld.
Tijdens ‘de break’ heb ik zelf rustig op ons YouTube kanaal en op onze Facebook pagina zitten scrollen. Op dat moment besefte ik me heel goed hoe veel we gedaan hebben en hoe snel Face-Off zich gevestigd heeft in de ijshockeyfamilie in Nederland en België. Ik ben inmiddels een paar U18 meiden tegen gekomen in de voorbereiding, of er is contact geweest met speelsters en staf. Godsamme, dan is de ijshockeyliefhebber in mij zo trots dat wij met ‘ons Face-Off leger’ hebben kunnen bijdragen aan het ongekende succes in Mexico. Juist om díe reden hebben wij de Nederlandse U18 meiden gewoon geadopteerd met de hashtag #ThisIsOURTeam
Tegelijkertijd hebben we met het team ook heel kritisch gekeken wat er beter moest en kon binnen Face-Off. En er was nog (veel) ruimte voor verbetering vonden wij. Intern hebben we heldere afspraken met elkaar gemaakt en onze organisatie professioneler neergezet. Vrijwillig, maar niet (meer) vrijblijvend. We beseffen ons heel goed dat wij inmiddels een bepaalde verantwoordelijkheid hebben met ons team.
NOG KRACHTIGER VOORUIT MET FACE-OFF!
We willen herkenbaar zijn naar de buitenwereld, nog meer dan we nu al zijn. Op dat vlak zien we dat we in amper een jaar tijd een compleet eigen identiteit hebben neergezet. Op het moment dat onze 20-koppige brigade gezien wordt als -op dit moment- het sterkste ijshockeymerk in Nederland en België, dan ben ik niet alleen trots maar ik word er ook wel eens verlegen van. We zien ook dat sommige Face-Off ideëen en werkwijzen overgenomen worden als het gaat om bijvoorbeeld Sprong Show, Quotecards of items waar wij ruim aandacht aan besteden. Dat kun je zien als ‘beter goed gejat, dan slecht verzonnen’, maar een gebrek aan eigen creativiteit en origineel aansprekende content met een spin-off van onze ideeën opvangen zien wij vooral als compliment. Face-Off is leading by example!
Wij gaan op eigen initiatief een aantal zaken presenteren, maar het belangrijkste is en blijft: we zullen veelvuldig beide landen induiken om op locatie de spelers, coaches en supporters te spreken. Daarbij gaan we langzaam aan steeds meer focus toeleggen op de ‘lagere divisies’ en de jeugd. Ja, het liefst zouden we nu al alles doen, maar dat gaat simpelweg niet. We hebben geïnvesteerd in mooi materiaal, waarmee we in kwaliteit een slag maken op het gebied van verslaglegging. Zonder dat we daarbij de charme en de kracht van Face-Off verliezen. We gaan nog niet alles vertellen, maar…. een klein tipje van de Face-Off sluier kan wel omhoog: Wedstrijd van de Week.
Elke week pikken we één of twee duels uit het wedstrijdprogramma waar wij uitgebreid bij aanwezig zijn. We beschouwen ruim voor met diverse gasten en zullen natuurlijk ook weer lekker nabeschouwen. Hierin werken wij samen met de clubs, die ons wekelijks twee entreekaarten beschikbaar stellen die wij zullen verloten. De winnaar neemt iemand mee die niet zo snel naar het ijshockey zou gaan. Uiteraard beschouwen wij ook met hen na en vragen wij hun mening over de wedstrijd. We willen steeds meer publiek naar de ijshockeybanen krijgen en wij zijn ervan overtuigd dat dit hier aan bijdraagt. Spannend ook weer voor ons om dit format uit te rollen en onder de knie te krijgen. Dat zal ongetwijfeld met vallen en opstaan gaan, maar wij hebben daar heel veel zin in. Nieuwe formats bedenken en uitrollen, op eigenwijze eigen wijze met het doel om ijshockey groter te maken.
TOEKOMST VAN HET IJSHOCKEY
Uiteraard zijn wij ook heel begaan met wat er gebeurt in de ijshockeysport achter de schermen. Net op het moment dat het lijkt dat we (redelijk goed) vooruit gaan met de sport, krijgt het ijshockey opnieuw tikken. Denk aan het wegvallen van Eindhoven Kemphanen en Red Eagles Den Bosch en ‘het gedoe’ rond Amsterdam Tigers. Wij volgen zaken positief kritisch en zien dat er op weg naar een gezonde toekomst voor het ijshockey (in onze ogen) nog veel progressie geboekt moet worden. Dat gaat niet vandaag op morgen, maar vergt een écht lange termijn visie met commitment van iedereen die de sport op absolute nummer één durft te zetten.
In zo’n lange termijn visie moet je ook gewoon op niet behaalde resultaten afgerekend worden. Bekende cirkeltjes doorbreken, een ‘old boys network’ omver werpen, nieuwe inzichten omarmen en volledige transparantie tonen naar buiten toe. Persoonlijke belangen moeten ondergeschikt worden aan het gezamenlijke belang en dat kan in onze ogen maar één belang zijn: IJSHOCKEY!
Clubs hebben belangen die zij voor zichzelf ontwikkelen, dat is logisch en prima. Ik ben echter van mening dat het verbond tussen clubs onderling niet alleen veel sterker moet worden, maar ook noodzaak is om het ijshockey te laten groeien. Op het moment dat besturen, supportersverenigingen, supporters, spelers en coaches allemaal het besef krijgen dat we elkaar zo verdomd nodig hebben, kan er iets moois ontstaan voor een gezonde ijshockeytoekomst. Face-Off wil en gaat daarin bijdragen van haar zijde. Hoe? Dat zien jullie ongetwijfeld vanzelf. We hebben lang niet alle wijsheid in pacht en leren elke dag snel bij, maar wij werken met iedereen samen die positief bij wil dragen en kritisch naar zaken durft te kijken binnen het ijshockey.
Ik heb in ieder geval ontzettend veel zin in het nieuwe seizoen. En met mij alle Face-Off collega’s. We gaan er weer wat moois van maken met elkaar, want wij geloven erin. SAMEN ZIJN WIJ 100% IJSHOCKEY! Wij hopen dat jullie er net zo veel zin in hebben als wij.
Namens het gehele team van Face-Off, graag tot snel in één van de stadions!
Barend Hoogteijling, Christian de Leeuw, Christian Pierre, Cindy Scheffers, Cor Machielsen, Graeme McTaggart, Jacco van Keulen, Jeroen de Groot, John Kolen, Jonathan van Osta, Luciano van der Oost, Oscar de Kunder, Patrick van Rijswijk, Reginald Delmarche, Rik Bruijnius, Rowdy van Grieken, Sven van der Oost, Tim Gerth, Tom de Groot en Ed Versteeve.